Jeg er ban...

  • Peter Svendsen
  • Peter Svendsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Mere
4 år 11 måneder siden #1106156 af Peter Svendsen
Besvaret af Peter Svendsen på emne Jeg er ban...
Hej Bjarne
Tak for dit indlæg.
Jeg håber, at du får ret på den lange bane.
Man har før oplevet, at embedsmænd ændrer holdning og rådgiver ministre i en uheldig retning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 11 måneder siden #1106154 af Bjarne Lehné
Besvaret af Bjarne Lehné på emne Jeg er ban...
Nej Peter og Tonny

De politiske ordfører herhjemme samt de parlamentarikere i EU vi har haft møder med i Østersølaksegruppen er helt på det rene med hvad der foregår, og har derfor ikke lavet eller har til henigt at lave restriktioner i Danmark.

Og da mindstemålet er sat op til 80 cm. Er der heller ikke problemer med erhvervet idet de jo ikke kan lande fisk i de størrelser.

Svenskerne derimod mener alle Laks er deres ejendom, men rygter siger at Hav & Vatten barsler med at fjerne reglen om fedtfinner.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Peter Svendsen
  • Peter Svendsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Mere
4 år 11 måneder siden #1106152 af Peter Svendsen
Besvaret af Peter Svendsen på emne Jeg er ban...
Ja Linda, det er den massive mediedækning, der er problemet.
1000 laks lyder af virkelig meget i folks og ministeriets ører.
De glemmer, hvor mange mand og dage, fangsten skal fordeles på.
Det er noget helt andet, når en fisker viser på facebook, at han har fanget to laks på et tur.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Linda Wehlast Jessen
  • Linda Wehlast Jessen's profilbillede
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mere
4 år 11 måneder siden #1106149 af Linda Wehlast Jessen
Besvaret af Linda Wehlast Jessen på emne Jeg er ban...
Fjerner man bedste båd - ja så fjerner man antallet af indvejet fisk. Men det ændrer ingenting på antal fanget fisk. Folk hjemtager jo det de vil - uanset hvor mange/hvor lidt fisk de kan indveje til konkurrencen.

Men hvis man tænker lidt længere ud over den uge TMB foregår - så bliver der fordelt ud over resten af laksesæsonen lagt lige så mange laks op på alle andre mulige sider f.eks. på facebook - der er dagligt i flere måneder adskillige billeder af laks i større mængder end vi pr. båd fanger til TMB.

Så det I i virkeligheden er utilfredse med, det er mediedækningen af et antal fanget laks på en uge og ikke selve det, at laksene bliver fanget?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Peter Svendsen
  • Peter Svendsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Mere
4 år 11 måneder siden #1106148 af Peter Svendsen
Besvaret af Peter Svendsen på emne Jeg er ban...
Tonny har ret.
Det er ikke antallet af fanget laks, der er problemet.
Det er den overgearede mediedækning.
Tænk bare på, hvor mange gange ordet rekord blev brugt i en TMB udsendelse.
Lige til at få galt i halsen i Fiskeri ministeriet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 11 måneder siden #1106146 af Tonny Soltau
Besvaret af Tonny Soltau på emne Jeg er ban...
Peters indvending mod "bedste båd" elementet i TMB, er ikke helt tosset, da dette kan være med til at der bliver indvejet flere fisk end godt er rent mediemæssigt.

At vi så kan være helt enige i at 1.000 laks ikke er meget ud af den samlede bestand af Østersølaks, er en helt anden sag.

1.000 laks ser bare voldsomt ud på skrift og på TV - og er givetvis en torn i øjet på det danske fiskerierhverv, der må importere laks til f.eks. Bornholm.

Til sammenligning fastsætter DTU Aqua og de Storåsammenslutningen i Holstebro en fangstkvote på bare 470 laks i Danmarks bedst reproducerende lakseå, Storåen - om året!

Ydermere er fangstkvoten i Storåen gjort personlig, således at hver registrerede lystfisker kun må hjemtage én laks om året. Resten skal genudsættes.

Dette accepterer de danske laksefiskere i Storåen gladelig ud fra betragtningen om at vi selvfølgelig skal beskytte vores selvreproducerende laksebestande.

Men...når man viser 1.000 Østersølaks på landsdækkende tv, med og uden fedtfinne, er det klart at der er nogen (bl.a.i forvaltningskredse) "hinsidan", der får kaffen galt i halsen.

Forundringen gælder nok også en del af de lystfiskere, der i et stykke tid, helt efter reglerne, har måtte genudsætte de vildlaks der fanges i svensk farvand.

Det er altså ikke mængden af trollingfangede laks pr. TMB-deltager der er problemet, men mere medieeksponeringen af fangsterne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.290 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer