STORTORSK ...

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
16 år 2 måneder siden #1023516 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne STORTORSK ...
Hej<br />
<br />
Per sendte mig nedenstående og mente at jeg kunne svare, det har jeg gjort efter bedste evne og fra eget standpunkt:<br />
<br />
Hej Lars og andre<br />
<br />
Hvornår torskefestivalen skal være eller om den skal være, har jeg ingen mening om. Men jeg har læst Jeres indlæg og det indlæg Lars har lagt på Sjællans Småbådsfiskeklub´s forum.<br />
<br />
Jeg fisker torsk i øresund hele året både på turbåd og fra småbåd og har gjort det de sidste 10 år. Jeg fisker bulefiskeri(både vinter og sommer), kastefiskeri og trollingfiskeri efter dem.<br />
Følgende udtalelser repræsenterer min PERSONLIGE holdning. <br />
<br />
Jeg mener at man kan dele denne diskussion op i tre emner; <br />
Bulefiskeriet, torskens biologiske situation og etikken i at fange fisk mens de yngler.<br />
<br />
Bulefiskeri er IKKE det samme som rykfiskeri. Det er ej heller et fiskeri som kun fiskes på legene fisk.<br />
Der forekommer krogede fisk, men antallet afhænger meget af hvordan der fiskes. Krogningerne forekommer også ved kastefiskeri, specialt ved hård bundstrøm hvor pirken kommer hurtigt igennem vandet.<br />
Det er ingen løsning at bruge små trekroge ( 7/0 og mindre), krogene har så lille kroggab at vævet det sidder i(mund som krop) i en del situationer ikke vil kunne holde fiskens vægt i øresunds strøm.<br />
Her skal jeg også aflive det rygte at danskerne fisker med kæmpekroge. Normen blandt de danske fiskere er 8/0 eller 10/0.<br />
Jeg oplever det som ikke velset at fiske med større kroge, hverken på turbåde eller i småbåd. Decideret rykfiskeudstyr, har jeg kun set anvendt fra to svenske småbåde for år tilbage.<br />
Jeg synes ikke at det skal være målet at kroge fisk i kroppen, men når det sker synes jeg at de skal landes og aflives.<br />
Det er for mig et etisk spørgsmål, da torsken givetvis har lige ondt om krogen sidder i kroppen eller i munden. Det vigtige er at den kommer ombord og ikke svømmer videre skadet.<br />
Jeg oplever ikke at jeg mister flere fisk ved vinterfiskeriet end ved sommerfiskeriet, heller ikke flere mistede ved bulefiskeri end ved kastefiskeri.<br />
Der skades altså, efter min erfaring, ikke flere fisk ved bulefiskeri end ved kastefiskeri.<br />
Til slut skal en myte mere aflives, der findes ikke 20 danske turbåde som bulefisker.<br />
Der er 3 stk som dagligt bedriver bulefiskeri i øresund, derudover er der yderligere ca. 5 som gør det lejlighedsvis. Et noget andet tal.<br />
En dag med 50 fisk ialt på en turbåd, må betegnes som en rigtig god dag !<br />
En normal dag er vel 20-30 fisk til en hel båd.<br />
Bulefiskeriet er nemmere og mere stabilt om sommeren, der fanges flere fisk pr mand i gennemsnit pr tur.<br />
Husk på at vinteren bringer minimum 35% dage hvor torsken ikke vil stå på bunden og bulefiskeri dermed intet udbytte giver.<br />
<br />
Torskens biologiske situation er alvorlig i vore fælles farvande, bestanden i øresund betegnes dog af fagpersoner som sund og stabil !<br />
Skal man gøre noget for torsken, skal man forbyde trawling i de indre danske(og svenske) farvande.<br />
Det ville gøre en forskel,- ikke den smule fisk sportsfiskeriet fanger. <br />
Husk også på hvor mange penge et kilo sportsfisker fanget torsk er værd i forhold til et kilo fanget til konsum. Her tænkes på arbejdspladser, turisme mm.<br />
<br />
Etikken i at fange fisk mens de yngler, er vel altid diskutabel. Men skal man gå til yderligheder som fredning af torsken i yngleperioden (forøvrigt forskellig efter stammen i vore farvande), skal det igen handle om erhvervsfiskeriet som den primære målgruppe. Der er intet perspektiv i at de kan trawler bulerne, mens det rekreative fiskeri ikke må sænke en pilk ned til dem....<br />
Måske skulle det rekreative endda gives fri på trods af en erhversmæssig fredning, da det er af så små proportioner at det ingen biologisk betydning har.<br />
Vi fisker jo også stenbider for at tage deres rogn til konsum, så ikke alt fisk er fredet mens de leger. <br />
Det burde torsken dog være erhvervsmæssigt i mine øjne, tror bare ikke på at nogen politikker vil gennemføre det....<br />
<br />
Håber det bragte det svar du søgte ellers er du velkommen til at tage kontakt.<br />
<br />
Med venlig hilsen <br />
<br />
Nikolaj Hjorth, WWW.TEAMSVINET.DK

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
16 år 2 måneder siden #1023502 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne STORTORSK ...
<br />
hej alle<br />
<br />
det er åbenbart ikke kun småbådsfisker der læser vores side, jeg har modtaget denne mail idag.<br />
<br />
<br />
<br />
Hej! det hade varit intressant att höra en seriös åsikt från er (danska <br />
småbåtsfiskare) angående torskfiskefestivalen och generellt bulefiske i <br />
Öresund. Som det är nu yttrar väldigt få småbåtsfiskare sig i media. Jag är intresserad av er åsikt angående torskfiskefestivalen och den <br />
pågående debatten i svensk media kring bulefiske i Öresund (exempelvis <br />
Tors uttalande från svalandia). Om du vill skriva ett par rader så <br />
publicerar jag det på vår hemsida utan att editera i texten.alternativt <br />
kan du skriva ett svar på vårt forum: <br />
www.marinebiology.se/forum/index.php?topic=520.0

<br />
Mvh Lars Salomon (marinbiolog & sportfiskare)<br />
<br />
<br />
www.marinebiology.se

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
16 år 2 måneder siden #1023480 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne STORTORSK ...
Kosten var på sundet 1 gang år det gav ingen ting og vi så ingen ting

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
16 år 2 måneder siden #1023479 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne STORTORSK ...
Håber I havde en bedre dag på sundet end i bæltet. Stærk bundflod. Nulbon til Gadusn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
16 år 3 måneder siden #1023421 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne STORTORSK ...
og ved høj vande er det slet ikke et problem da man ikke skal ud over knækket på rampen, men det kan man selvfølig ikke plan lægge efter :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
16 år 3 måneder siden #1023420 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne STORTORSK ...
du bruger jo ikke wieren alene der skal også en klods under hjulene eller som jeg gør sætter en pind imellem sædet og bremsepedal samt trækker bremsen på trailleren. wirwen er sikker hed for at hele sættet ikke glider når rampen er våd og det har fungeret fint i alle de år jeg har fisket der oppe fra, og der sættes også meget store både i større end grislingen :-) vi ses på vandet<br />
<br />
mvh

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.281 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer