Polyester ...

  • Bjørn Dahl Porsgaard
  • Bjørn Dahl Porsgaard's profilbillede
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103305 af Bjørn Dahl Porsgaard
Besvaret af Bjørn Dahl Porsgaard på emne Polyester ...
Der er mange forskellige måder at lave det på, og der er som sådan ikke noget der er rigtigt eller forkert. Ja jeg borede nogen huller med et kopbor igennem pladerne. Mener at det var 40 mm eller deromkring, men først da pladerne var limet i som beskrevet. Tricket er ikke at bore helt igennem den yderste glasfiber, men kun gennem træet. Det gøres lidt af gangen, og træet flækkes ud efterhånden med et stemmejern. Når træet er væk, smartles med en blanding af epoxy og fyldestof. Jeg brugte talkum, da det bliver utroligt hårdt, og kan tåle trykket fra motorboltene. Slutlaget af glas afhænger af hvor kraftig motor du vil have på. Den seneste jeg har lavet var til en 40 hk, og den fik 5 lag 450 grams choppet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #1103304 af Steen
Besvaret af Steen på emne Polyester ...
Polyester er ikke det bedste at bruge, da styrenen har svært ved at fordampe, når polyesteren ligger mellem to træplader og dermed kommer der små luftbobler (styrendampe) i mellem træpladen og polyesteren, hvilket giver mindre styrke

Jeg synes, at man får et bedre resultat med en 2 komponent epoxy, hvor man har målt op. hvor motoren skal spændes fast og så bruger de 4 huller til at presse de to træplader sammen, mens epoxyen hærder. (boltene skal smøres ind i et tyndt lag voks)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Per Motsch Andersen
  • Per Motsch Andersen's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103291 af Per Motsch Andersen
Besvaret af Per Motsch Andersen på emne Polyester ...
Calos har du fået limet båden du kan ringe til mig på 20214512
mvh Per Motsch Andersen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • carlos
  • carlos's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103277 af carlos
Besvaret af carlos på emne Polyester ...
Hej Bjørn Dahl , jeg forstår ikke helt det med massiv epoxy i hullerne, laver man huller
I krydsfinerplader først og efterfølgende fylder man hullerne med massiv epoxy?
Og lig en sidst ting, hvor mange lag glasfiber skal man ha til sidst , fik at vide
At det var nok med fire lag Er det rigtigt? &#128578

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Bjørn Dahl Porsgaard
  • Bjørn Dahl Porsgaard's profilbillede
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103271 af Bjørn Dahl Porsgaard
Besvaret af Bjørn Dahl Porsgaard på emne Polyester ...
Jeg har lavet præcist det du skal til flere gange, og har gjort det som flemming foreslår. Jeg vil så tiføje, at jeg har boret en række 6 mm huller ca 3-5 mm ind i fiberen, for at få en større overflade som limen kan gribe i, og for at den kan få fat i flere lag af krydsfineren. Nogen af hullerne har jeg ladet gå igennem, for at kunne se mængden af polyester når pladerne spændes sammen. Jeg har vædet pladerne med sugepolyester, da det er meget tyndere end håndpolyester, og så derefter to lag 450 grams choppet med rigeligt polyester. Lad være at spænde det så hårdt sammen, at glasfiberen bliver klemt tør. Jeg mærkede op hvor boltene til motoren skulle sidde, fjernede krydsfineren og støbte ud med massivt trykfast epoxy masse, og så borede jeg hullerne igennem det. På den måde, er der minimal riciko for vand i fiberen efterfølgende. God arbejdslyst.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • carlos
  • carlos's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
6 år 8 måneder siden #1103267 af carlos
Besvaret af carlos på emne Polyester ...
Tak for jeres svar, især Flemmings T , jeg følger nok dit råd.&#128077

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.226 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer