"For udenf...

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 1 måned siden #1000937 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne "For udenf...
hej der<br>
<br>
Her er svaret jeg modtog fra FiskeFeber idag og efterfølgende mit svar til dem :-)<br>
<br>
Hej Brian<br>
<br>
Mit ²politisk ukorrekte² billede er på ingen måde arrangeret. Det viser en laks, jeg fangede i Simrishamn lige før nytår, og da min fiskemakker ikke havde noget net med, men foretrak at bruge gaf, så blødte fisken meget lige i landingsøjeblikket, hvor billedet blev taget. Som mange andre billeder i bladet er billedet taget på stedet og mens tingene sker. Der er som sådan ikke noget galt i billedet, men ved man ikke, hvad der foregår, så ser det voldsomt ud. Sammen med citatet er det ganske opsigtsvækkende og det er helt bevidst. Pointen er at vise hvor lidt der skal til for at vække harme, hvis man ikke ved, hvad der foregår.<br>
<br>
Vi vil gerne ruske op i de lystfiskere, som ikke forstår at vise mådehold og gerne gennem en debat mellem trollingfiskerne. Samtidig håber vi, at folk læser hele teksten, som understreger, at der ikke er lighedstegn mellem trollingfiskeri og mange fisk i båden, men at fiskeriet i en periode har været exceptionelt godt.<br>
<br>
Havnefoged Jan Ljungren mener, at det giver problemer, hvis folk ikke viser mådehold. Han må om nogen vide noget om det! Flere trollingfiskere der i blandt Allan Zeuthen med 17,55 kilos laksen og den tidligere professionelle trollingskipper Steen Petersen har også gjort os opmærksom at der mangler mådehold. Alligevel er der folk som ikke lytter til Jan Ljungrens formaninger, og så er der vel grund til at råbe lidt op. <br>
<br>
Med ²udenforstående² mener jeg folk, der ikke aner en døjt om lystfiskeri (derimod betragter jeg trollingfiskere som lystfiskere på lige fod med alle andre). De associationer billedet umiddelbart vækker hos dig, er sikkert de samme associationer en udenforstående vil få, hvis den lokale avis forholder sig kritisk til en lystfisker der renser et dusin laks i Simrishamn. Problemet er bare, at her har læseren ikke nok viden om lystfiskeri til at forstå, at man bestemt ikke kan forbinde fiskeriet med dyre misrøgt eller til at forstå, at samme fyr måske oplevede en hel uge året før, som kun gav en enkelt laks.<br>
<br>
Jeg føler på sin vis, at du angriber budbringeren, i stedet for at fange budskabet, og det er jeg ked af men til dels også forstående overfor. Jeg er overbevist om, at fiske-feber næsten udelukkende læses af lystfiskere, men er det ikke tilfældet, og bliver mit billede brugt til at piske en stemning op imod trollingfiskere, så har jeg ²skidt i nælderne², for det er bestemt ikke meningen at sætte en gruppering af lystfiskere i et dårligt lys (lige så vel som jeg håber, at du ikke har til intention at hænge f.eks. åfiskere ud).<br>
<br>
Hvad angår rykfiskeri efter torsk med to trekroge, så finder jeg metoden direkte frastødende og kunne aldrig drømme om at være vidne til det, for at få et billede. Jeg går ud fra, at grunden til at du nævner det, er for at komme med et provokerende udsagn på samme vis, som når jeg skriver ²grindedrab². Og jeg går ud fra, at vi i bund og grund er enige om, at metoden ikke hører nogen steder hjemme. Den slags fortjener at blive hængt ud, uanset om det er fra en småbåd, turbåd eller fra land, det foregår. Faktisk tjener det intet formål at skelne mellem grupperinger af lystfiskere i denne sammenhæng, da det intet har med lystfiskeri at gøre.<br>
<br>
De bedste hilsner<br>
<br>
Peter Kirkby/redaktør<br>
<br>
PS: Du er selvfølgelig velkommen til at bringe dette svar på Småbådsklubbens hjemmeside.<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Svar til Peter Kirkeby<br>
<br>
Hej Peter <br>
<br>
Tak for dit svar. Jeg vil tillade mig, at kommentere lidt på det.<br>
<br>
Jeg kan godt se at der vil komme en del blod, når man bruger gaf, så det forklarer jo den store mængde blod på dørken.<br>
Gaf er dog ikke en ting jeg personligt kunne drømme om at bruge på en laks, medmindre jeg som jer var uden en passende net. <br>
<br>
Du refererer til Jan Ljungren, Allan Zeuthen og Steen Petersen i forbindelse med at ” der mangler mådehold“. <br>
Jeg mener også at mådehold er fint, men definitionen på ”mådehold” afhænger jo af øjnene der ser. Fordi disse 3 personers har en mening, er det jo ikke sikkert det er den rigtige mening !!.<br>
Udgangspunktet må vel være man ser på det gældendes land lovgivning og ikke sætter sig selv ud over den, for derefter at trække den ned over hovedet på borgere (læs trollingfiskere i Simris) som er uskyldige ifølge det pågældendes land lov. I dette tilfælde Sveriges lovgivning. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at fikseriväerket udmærket ved hvad der har foregået i Simris de sidste måneder. Og jeg er heller ikke i tvivl om, at hvis de mener at den nu/fremtidige bestand af laks er truet på nogen måde, ja så ville de ikke tøve et sekund med at sætte restriktioner på fiskeriet fra de syd svenske havne.<br>
Hvis man sætter sagen på en spids, sætter FiskeFeber faktisk hele den svenske etat af hav biologer ud af spillet på baggrund af 3 ”lægmænds” udtalelser.<br>
Jeg er faktisk selv i gang med det samme, ved at jeg ”forsvarer” dem som i mener mangler mådehold og Simris trollere i almindelighed. Dog udtaler jeg mig kun på baggrund af 1 ”lægmands” holdning, nemlig min egen.<br>
Hvis man ønskede at FiskeFebers artikel skulle kunne holde vand. Kunne man lige have vendt artiklen med fiskeriväerket. Og hørt deres kommentar og bragt kommentaren med ind i artiklen. Så var de 3 lægmænds udtalelser lige pludselig blevet plausible og meget relevante.<br>
<br>
<br>
Det er kun dejligt at du betragter os trollingfiskere på lige fod med andre.<br>
Jeg syntes dog selv, at jeg til stadighed fra mine lystfiskerkollegaer (kystfiskere fluefiskere osv.) møder den der med” Nå, du er trollingfisker, jamen så har du vel en stor båd 4x4 bil og tømmer havet for fisk med dine 23 stænger”. <br>
Netop derfor vil jeg selv være yderst påpasselig med udtalelser til ”udenforstående” som vedr. store fangster. Hvis jeg fortæller ”udenforstå

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000896 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne "For udenf...
Hej Frederik<br>
<br>
Du har nok ret i at alle lystfiskere til stadighed føler på etikken når de fisker. Etikken får vel oven i købet en ekstra omgang rundt i hjernebarken ved de fleste lystfiskere, hver gang der er flex på klingen eller fisk i båden. <br>
Men derfra og til at FiskeFeber (FF) vil risikere at hænge en hel gruppe af småbådsfiskere ud………. der er sørme langt.<br>
Du skriver at det måske er en ”teaser” fra FF. Ja det er måske en teaser…………. og det er måske skrevet med øje, for at skabe en debat om emnet.<br>
Men er FF helt klar over hvad det kan ende med ??.<br>
Jeg er godt klar over, som John og Tommy tidligere har pointeret i tråden. At der til stadighed foregår debatter rundt omkring i diverse forums på nettet, om bla. Bulefiskeri, fange farvede fisk, antal af fisk pr. mand, C&R osv.<br>
Men hvorfor skal FF til at puste til den allerede igangværende ild ?? . Jeg forstår det ikke.<br>
<br>
Og jeg vil til min dødsdag hårdnakket hævde, at det billede og grindedrab ikke på nogen måde kan bidrage konstruktivt til debatten. ;-). Det kan kun blive vand på ”de udenforståendes mølle”<br>
<br>
Men okay det kan da godt være jeg er lidt af en stivnakke, og FF har trods alt sendt mig en cap med Nils Vestergårds autograf i sin tid :-). (tro mig den cap vil blive kult en dag)<br>
Så hvis de lover bod og bedring og sender mig 10 af de nye Shimano Tekota med tæller. Så er de tilgivet :-)<br>
Min ”etik” vedr. hvad FF kan bringe og ikke bringe, er åbenbart lige blevet sat til salg :-)<br>
<br>
Så fred nu være med denne sag…………..Indtil FF hævder offentligt, at det er helt okay at bringe grindedrab teksten, bringe billedet af den stakkels laks der kunne have været statist i Motorsavs massakren. Og hænge en hel nation af småbådsfiskere ud til offentlig storvask.<br>
Så vil jeg igen tillade mig at gå på barrikaderne.<br>
<br>
Man kunne jo også se det hele fra den humoristiske side. For der er da helt afgjort, gået en stor instruktør og forfatter tabt i Peter Kirkby. Han ville kunnet være nået helt til i Hollywood ;-)<br>
<br>
<br>
<br>
Hej Hej<br>
<br>
Brian<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000894 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne "For udenf...
Hej Brian,<br>
<br>
Jeg er enig med dig et godt stykke hen af vejen, men dog kan jeg ikke se det fornuftige i din argumentation, mht. at lystfiskere ikke kan være etiske: <br>
<br>
Citat: "Det kan aldrig blive etisk korrekt at slå dyr ihjel for sjov". <br>
<br>
-Nej, fiskene er vel ligeglade om de bliver fanget i munden eller i bugen, men jeg synes nu heller ikke at den "etik" vi snakker om gælder for fiskene, men derimod for os, lystfiskerne. Er det for fiskene eller vores egen skyld at vi afliver fisken når den kommer op i båden? - At vi vælger at stoppe fiskeriet ved 4, 6, 8, eller 10 laks? - Eller at (nogle) føler afsky - og måske skyldfølelse - ved at have fejlkroget en stor torskebasse? <br>
<br>
Disse er alle sammen etiske overvejelser der bliver redegjort for, når man er ude at fiske, så jeg mener i høj grad man kan tale om etik indenfor lystfiskeriet. Men igen(som du rigtigt pointerer)så er fisken vel ligeglad, men jeg tror i bund og grund at alle disse etiske overvejelser aldrig på noget tidspunkt har omhandlet fiskenes velbehag(Kan fisk føle smerte?), men derimod fiskernes egen samvittighed...<br>
<br>
-Jeg tror nu også mere at billedet(I Fiske-feber) sammmenholdt med teksten(grindedrab) nærmere skulle forstås som en teaser til at åbne for debat("for udenforstående"), uden at konkludere, eller for den sags skyld overføre fordomme til læserne istedet for at være en hetz mod småbådsfolket.<br>
<br>
Bedste hilsner<br>
<br>
<br>
<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000893 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne "For udenf...
Hej Tommy<br>
<br>
Ja, det kan sq godt være kæden hoppede af :-)<br>
Det er da godt at der er nogen der kan kalde mig til orden :-)<br>
<br>
De ting jeg skriver er som regel ikke så "hårde" som de er skrevet og jeg mener selvfølgelig ikke vi skal tage vores del af de fejlkrogede torsk.<br>
Og ryk fiskeri er selvfølgelig noget gris. Men fordi man som lystfisker engang imellem skulle få en fejlkroget torsk, kan jeg ikke se noget galt i. For hvis det var galt, så skulle bulefiskeri jo helt forbydes. Nu er jeg ikke ekspert på bulefiskeri. Men jeg kan forstå på det hele, at der går meget tid på at finde selve bulerne. Man sejler ikke bare ud og plumper pirken i og vupti er der stortorsk. Så derfor er det vel naturligt at man får sin "belønning" hvis man gider at bruge tiden på det.<br>
Men så længe bulefiskeri med pirk er lovligt i Danmark, ser jeg ikke nogen grund til man skulle nægte sig selv denne oplevelse. Hvis man er til den slags. (jeg syntes nu personligt, at torsk lugter mærkeligt i min båd i forhold til blankfisk :-))<br>
Man må vel kunne antage, at når man bulefisker, så løber man en kalkuleret risko mht. til fejlkrogning.<br>
Men det er jo selvfølgelig forkert at bryde loven, som når man bruger decideret taktikker som går på, at rykfiske torskene.<br>
<br>
mht. til laksene. Så kan det ikke bringe mit sind synderligt i kog, at folk vælger at tage 7 laks med hjem fra Simris fremfor kun de 6 som jo er en selvbestaltet kvote som kun har til formål og dæmpe følelserne for de "udenforstående". Men det kan heller ikke bringe mit sind i kog hvis der kommer en 6 stk kvote fra det svenske fiskeriverk. På väneren må vi jo kun fange 3 fisk pr mand pr. dag og det er også okay.<br>
Men jeg nægter at tro på, at selv om lystfiskerne feks. sammenlagt henter 200 laks om dagen fra Simris, så er det ikke noget i forhold til hvad et par effektive lakse erhvervsfiskere kan hente hjem under samme forhold. Og de 200 laks fanget af lystfiskerene giver en langt større samfundsværdi fremfor 200 laks fanget af erhvervsfiskere. + der sikkert vil være 20-70 trollingfiskere der render rundt med smilet oppe omkring øerne. Måske kommer der også mindre hustru vold ud af 200 lystfisker fangede laks end af 200 erhversfiskede laks :-).<br>
Fordi kvinderne får en mand hjem der er i harmoni med sig selv, fordi han har opfyldt hans opgave i livet, nemlig at skaffe føde (føde=laks) på bordet og ikke bare en mand som har været i netto og købe en lørdagskylling :-)<br>
<br>
Men endnu en gang tak for du påpegede, at min ord kunne fejlfortolkes.<br>
<br>
mvh<br>
<br>
Brian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000892 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne "For udenf...
Hej Brian.<br>
Hoppede kæden af et øjeblik, mener du i ramme alvor at man bare skal rykke fisk op af havet som lystfisker, for at få vores del inden der er andre som snupper den. Det vil jo forklare hvorfor garnfiskeren spærre vandløbene af med garn efter ørred, jeg må få min part inden der er andre som snupper den. "Ahhhhhh" det er vel noget du skrev for at få lidt gang i debatten. Jeg sidder stadigvæk og griner.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000891 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne "For udenf...
Hej frederik<br>
<br>
Tak for dine betragtninger.<br>
<br>
Jeg er overhovedet ikke tilhænger af rykfiskeri efter bule torsk. Og generelt vil en fejlkroget fisk ikke have nogen ”lystfisker” værdi for mig. Og det er nok der er nok der man rammer hovedet på sømmet ?. Nemlig med ordet ”lystfisker”<br>
Vi ”lystfiskere” lever i dag i en verden hvor det ikke er nødvendigt at fiske for at få mad på bordet til familien.<br>
Men grunden til vi alligevel fisker. Er måske fordi, det ligger dybt i vores gener, at vi må skaffe føde til familiens overlevelse. At man så bruger diverse undskyldninger såsom. Den friske luft, motion, gode venner osv. er sekundære grunde til at bedrive lystfiskeriet eller hvad ??.<br>
<br>
En grisefarmer nakker gladelig 300 slagtesvin om dagen og en erhvervsfisker nakker gerne 1000 torsk om dagen. Og grisefarmeren får ikke skrupler i nogen henseende. Hvis 5% af grisene er fyldte med åbne sår, sygdomme osv. Og erhvervsfiskeren får det ikke dårligt ved at en del af fangsten bliver mast i voddet når det bliver hejst ombord.<br>
Mens vi lystfiskere kræver alverdens selvjustits og etik for at få lov til at fange en lille brøkdel af det erhvervsfiskerne fanger.<br>
Og de krav bliver KUN stillet fordi vi fisker med følelserne og ikke ser lidt mere nuanceret på vores samlede bedrifter ved kyst, hav, sø og å. For hvis man ser nøgternt på sagerne vil det til enhver tid være til fiskenes fordel, at der blev et par trawlere og langliner mindre i farvandene. End at 3000 torsk og måske 5000 flere laks bliver fanget og evt. fejlkroget af lystfiskere. Men 3000 fejlkrogede torsk bringer ikke rare billeder frem på nethinden, hverken ved en lystfisker eller resten af HR og FRU Danmark og baljer af laks, fanget af ”lystfiskere” bringer åbenbart heller ikke rare billeder frem på nethinden. Men i princippet kan det jo være lige meget for torsken om den er fejlkroget eller ej. Den bliver jo nakket under alle omstændigheder. Og torsken tænker heller ikke. Det er vel nok dejligt at jeg er kroget i munden og ikke i bugen. Den vil jo alligevel ikke op fra vandet.<br>
Så jeg mener, at fiskefeber i dette nummer spiller på den der ”nej hvor er det synd for fisken og den fremtidige bestand og hvor er vi småbådsfiskere nogle grise” og Fiskefeber prøver så at skabe noget etik omkring lystfiskeriet. ETIK som aldrig kan være der, for vi fisker af lyst og ikke af nød. Det kan aldrig blive etisk korrekt at slå dyr ihjel for ”sjov” (læs: for at få styret urinstinktet) uanset om det bliver spist eller ej.<br>
<br>
Selv om jeg mener det er for nolle med al den der etik. Vil jeg meget gerne selv leve op til de højeste standarder hvis det kan fremme lystfiskeriet og i særdeleshed småbådsfiskeriet i Danmark. Men spørgsmålet er så bare. Hvis ikke vi småbådsfiskere tager vore bid af kagen i f.eks. Simris med antallet af laks og fejlkrogede torsk i Øresund. Kommer der så ikke bare nogle andre velmenende mennesker og gør det for os ??<br>
<br>
MHT. til at du (Frederik) mener at fiskefeber prøver at komme ”det” i forkøbet. Så kan jeg da kun give dig ret :-).<br>
Men det berettiger dem alligevel vel ikke til at gøre som de har gjort. Det er jo det samme som hvis jeg stod åbent frem og erklærede at Osama Binladen ikke er terrorist, men det kan godt syntes sådant for udenforstående :-) <br>
<br>
<br>
Flex på klingen til alle, selv fluefikserne :-) <br>
<br>
<br>
Brian<br>
<br>
Som kun har fisket i Simris en halv dag og fik 4 fisk på 2 timer<br>
Og som aldrig…….. 7-9-13 har fejlkroget en større torsk…………. endnu<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.197 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer