Askeladden...

Mere
9 år 6 måneder siden #1090946 af Jens
Besvaret af Jens på emne Askeladden...
Hej igen.

Jeg sejler med en Mercury 90 HK årgang 2005 4 takt karburatormodel og det er 7 eller 8 år siden jeg monterede mine, så mine svar er som jeg bedst husker og opfatter det.

Forbrug ved jeg ikke, da jeg ikke umiddelbart kan måle det, men tror det er det samme.

Planingstærskel er lavere, hvor meget ved jeg ikke.

Og topfart er ca 32 knob så det er blevet en lille smule bedre.

Men manøvredygtighed i havnen er blevet særdeles meget bedre og er det hele værd.

Ang. udseendet ser man det jo ikke når den er i vandet og for mig har det ikke betydning.

Jeg er i Køge bugt fra torsdag til tirsdag så kan du se dem hvis du kommer fra øen :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Finn Normann Larsen
  • Finn Normann Larsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
9 år 6 måneder siden #1090945 af Finn Normann Larsen
Besvaret af Finn Normann Larsen på emne Askeladden...
hej Jens

tak for hurtigt svar

hvordan påvirker de topfart, forbrug og planingstærskel?

syntes ikke ligefrem sådanne finner pynter - men hvis de kan hjælpe på styringen ved lav fart, er det da værd at overveje

mvh
Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #1090944 af Jens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #1090943 af Jens
Besvaret af Jens på emne Askeladden...
Til Finn

De hedder FX hydrofoilsystem, men send dit tlfnr og jeg sender en billedbesked til dig så kan du se dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #1090942 af Jens
Besvaret af Jens på emne Askeladden...
Hej Finn.
Jeg har ikke en båd mage til, men en Ørnvik 540 DC og jeg monterede et sæt hydrofoil på motoren, og det gav en fantastisk forbedring af manøvreevne især inde i havnen ved meget lav hastighed.
Jeg monterede dem egentlig for bedre at kunne trimme ved planing men fik denne effekt med i købet, og så bremser de jo også op og ned bevægelser når man ligger stille og fisker, så alt ialt har jeg været super tilfreds med denne billige løsning.
Finnerne har ligesom nogle spor på over og underside, jeg prøver og se om jeg kan finde et foto.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Finn Normann Larsen
  • Finn Normann Larsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Mere
9 år 6 måneder siden #1183737 af Finn Normann Larsen
Askeladden... blev oprettet af Finn Normann Larsen
Askeladden 605EX - langsom styring?
Hej - vores Askeladden er svær at styre ved langsom fart (dvs når den ikke planer), vi skal hele tiden korrigere på rattet, og at lægge til "parallelt" er ofte et helvede.
så snart båden er i plan, styrer den perfekt og er nem at manøvrere - men man kan let gøre andre bådejere lidt nervøse når man manøvrere med 15 kt i havnen :-)
Motoren er en Mercury EFI 115HK, som båden er leveret med.

nogen ideer til hvordan man kan gøre den lidt nemmere at sejle, eller gerne erfaringer fra andre med båd magen til.

mvh
Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.196 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer