offentligt...

Mere
9 år 1 måned siden #1094150 af Tonny Soltau
Besvaret af Tonny Soltau på emne offentligt...
Virker en radarreflektor af rørtypen?

Et af klubbens tidligere medlemmer sendte mig nedenstående link til en omfattende rapport om Radarreflektorer. Hvis du ikke orker at pløje dig igennem de 35 sider, skal jeg give dig konklusionen.

De Radarreflektorer af rørtypen, vi allesammen har mødt/købt i vores lokale marineshop, er tæt på at være ubrugelige,og giver falsk tryghed på havet. I bare let sø er radarreflektionen fra denne type tæt på 0%.

Når dette er sagt, må jeg dog indrømme at jeg selv har sejlet rundt med en reflektor af rørtypen på flere af mine både -:

Octohedraltypen virker derimod max - og det uanset om det er den gammeldags fiskertype til vager, eller den nye 16" type som bl.a. Plastimo producerer. (Den reflektor jeg har på SHAMU er for lille!)

Stor tak til Claus, for at gøre mig klogere på betydningen af RCS-værdier og effekten af at montere kuglereflektorer i "catch rain" position.

Læs selv mere her:

www.ussailing.org/wp-content/uploads/DAR...Reflector%20Test.pdf

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #1094145 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne offentligt...
God ide Claus!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #1094142 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne offentligt...
@ Bjarne , De kunne vel udloddes i storfanger skabet - i stedet for 2 eller 3 blink?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #1094134 af Tonny Soltau
Besvaret af Tonny Soltau på emne offentligt...
Hej Jørgen

Det lyder da som et superfint hvis det har været et sikkerhedskrav for at kunne stille op i konkurrencen, at man havde en radarreflktor. Det kunne være at det skulle være et fast krav i andre småbådskonkurrencer.

Jeg tror ikke at gutterne på Windprotector har vidst at de fleste småbådsfiskere på Møn allerede har en radarreflektor liggende i båden, til brug i dårligt vejr. Det kan være at de ved det nu.

Min pointe med indlægget var dog at det netop overraskede mig at den billigste kugle radarreflektor, som fiskerne bruger til deres vager, viste sig at være den mest effektive.

Der ligger en fin test af radarreflektorer på nettet. Den er vist lavet af en sejler (troldanden). Hans resultat viser at man skal helt op i en aktiv redarreflektor til over 5.000,- før man finder noget der overgår en ottesidet metalkugle til en hund &#128521

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #1094132 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne offentligt...
Mig bekendt havde alle deltagere radar reflektor i båden (ikke PÅ båden), det var jo ligesom et krav for at deltage. Min bliver kun taget frem hvis tågen kommer rullende, så kommer den til gengæld også op i 3 meters højde. Mon ikke mange gør det samme?

Mvh

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #1094126 af Tonny Soltau
Besvaret af Tonny Soltau på emne offentligt...
Der er vel ikke nogen der i ramme alvor sejler ud til 40-meteren, uden en radareflektor, der kan redde deres liv.

Det er vel den billigste form for sikkerhedsudstyr man overhovedet kan få til sin båd. Min kuglereflektor, der i flere tests er kåret som én af de est effektive, koster mindre end to trollingblink!

Kuglereflektoren (oktohedral modellen) sælges af flere garnforretninger og udmærker sig ved at kunne monteres på skaftet af et fangstnet eller på en rundstok.

Min ligger altid klar i kahytten og kan monteres i en stangholder på under 10 sekunder. Herefter er min lille glasfiberbalje synlig på radarer i miles omkreds. Tænk at det er muligt at få livreddende sikkerhedsudstyr for lidt over 100 kroner!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.220 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer