Min Raymar...

  • John (Jopi) Rasmussen
  • John (Jopi) Rasmussen's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Mere
10 år 8 måneder siden #1082686 af John (Jopi) Rasmussen
Besvaret af John (Jopi) Rasmussen på emne Min Raymar...
Hej

Kompasretning og rorføler har intet med hinanden at gøre.
Rorføleren sikrer blot at du får styr på din maximale styring.
Jeg holder stadig på kondensator/modstand eller fluxgatekompasset.
Du kan "drille" det med en lettere magnetisk genstand, så du kan se at det reagerer. Min kamerat´s grejkasse kan få min til at vise forkert.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kristian Carøe (Team Emilie)
  • Kristian Carøe (Team Emilie)'s profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mere
10 år 8 måneder siden #1082685 af Kristian Carøe (Team Emilie)
Besvaret af Kristian Carøe (Team Emilie) på emne Min Raymar...
Så har jeg været ude og indstille min autopilot. Jeg startede med at gennemgå de grundlæggende indstillinger med bådtype, motortype osv. Da det var indstillet så lavede jeg først et kompass sving (swing Compass) og fik en deviation på 2grader. Så tændte jeg alt udstyr med structure scan, kort, begge ekkolod, radio og alt hvad der var. Så lavede jeg swing Compass igen og denne gang steg deviation til 6grader. Men det er i følge manualen stadig meget fint. Så gik jeg videre med at aligne St6002 med COG fra GPS og de lå lidt fra hinanden, men blev rettet ind med omkring 1-2 graders forskel. Herefter var begge GPS og autopiloten enige om vores kurs. Efter 5-10 minutter var der igen 30-40 graders forskel mellem autopilot og de 2 GPS''er. Hvad pokker er det der sker?
Nu skriver nogle af jer om rorføleren, men hvordan spiller den ind på at kompasset i autopiloten og GPS ikke stemmer overens? Det forstår jeg ikke helt. Jeg ville da formode at problemet ligger mellem flux kompasset og autopilot og ikke har noget med rorføleren at gøre?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 8 måneder siden #1081537 af Danny Braarup
Besvaret af Danny Braarup på emne Min Raymar...
Det er måske rorføleren der er trængt vand ind i. Har lige skiftet min (5000st) med samme problem. Hvis du prøver at skille den ad skal du passe på at kablet drejer med rundt (afmonteres helt) ellers bliver de tre ledninger revet over inden i . Nu virker den igen.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 8 måneder siden #1081536 af Peter Mikkelsen
Besvaret af Peter Mikkelsen på emne Min Raymar...
Hej Kristian

Hvis der er strøm i de ledninger, som er vist på billedet, får Du problemer.
Flyt ledninger eller kompas-sensor. I den sorte kompas-sensor sidder der nogle spoler, og et lod, som er kardanisk ophængt, der er ikke noget der drejer rundt i kompas-sensoeren.
PS. slå ikke for hårdt på kompas-sensoeren !!!

Mvh. Peter F.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 8 måneder siden #1081528 af michael
Besvaret af michael på emne Min Raymar...
enten er det din rorføler. ellers er det dit kompas der sætter sig fast, prøv at slå på kompasset med en pind (ikke voldsomt) har lige været ude for det samme og et lille dask så kørte det igen....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kristian Carøe (Team Emilie)
  • Kristian Carøe (Team Emilie)'s profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mere
10 år 8 måneder siden #1081483 af Kristian Carøe (Team Emilie)
Besvaret af Kristian Carøe (Team Emilie) på emne Min Raymar...
Min plan er nu:
Prøve at rekalibere kompasset jævnfør manual. Hvis det viser en for høj deveation må jeg flytte kompasset og prøve en rekalibering igen. Er det ikke vejen frem nu?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.229 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer